ملوترون

آشنایی با ساز ملوترون

ساز ملوترون سازی مشابه با ارگ (ارگ های بزرگ) می باشد و در اصل کیبوردی الکترومکانیکی است.
این ساز پیشینه دستگاه Sampler می باشد. این دستگاه قابلیت ضبط و نگهداری و پخش صداهای مورد نیاز آهنگسازان در فرکانس های متفاوت را دارد. نمونه های اولیه این ساز دارای وزن قابل توجهی (حدود 140 کیلوگرم) بوده است و با نام Mark I عرضه گردید. تنها از این نمونه 55 مدل تولید شد. این مدل دارای 2 کیبود بود که هر کیبورد 35 کلاویه داشته است.

پس از مدل Mark I سایر مدل ها به ترتیب سال های درج شده در زیر تولید گردید

ملوترون و موسیقی اکترونیک

ملوترون تاثیر بسزایی در موسیقی الکترونیک داشته است. به علاوه یکی از مهم ترین آلات موسیقی در پیشینه و گسترش این سبک به شمار می آید.

“در رابطه با موسیقی الکترونیک بیشتر بدانیم”

پیشگامان نواختن ملوترون
گراهام باند

نخستین بار نوازنده و خواننده کیبرد سبک راک انگلیسی به نام گراهام باند (Graham Bond) به نواختن ملوترون پرداخت. می توان گفت که صدای ملوترون نخستین بار در آثار او شنیده شد. پس از آن گروه بیتلز از جمله گروه هایی بود که با استفاده از این ساز در آثار خود باعث محبوبیت آن شد.

نوازندگان ملوترون

علاوه بر “بیتلز” گروه های زیادی که در سبک راک فعالیت داشتند همچون : مودی بلوز،کینگ کریمسون و جنسیس و … نیز از این ساز بهره مند شدند. اگرچه در سال 1986 تولید این ساز متوقف شد اما مجدد در دهه 1990 احیا گردید و توسط گروه های موسیقی مختلف نواخته شد. نهایتا این ساز یکی از سازهای پایه ای در موسیقی پراگرسیو راک قرار گرفت.

پراگرسیو راک

یکی از زیر شاخه های موسیقی راک که در بریتانیا شکل گرفت. همچنین در فرانسه، آلمان، ایتالیا توسعه یافت. هدف این موسیقی افزایش اعتبار و ارزش های هنری و  موسیقیایی سبک راک می باشد. این سبک نمونه رشد یافته سبک “سایکدلیک راک” می باشد. سبک سایکدلیک راک الهام گرفته از سبک روان گردان است.

پیشینه ساز ملوترون

پیشینه این ساز داستانی بسیار جالب دارد.
مخترع ساز چمبرلین : در اواخر دهه 50 میلادی فردی با نام هری چمبرلین (Harry Chamberlin) سازی را اختراع نمود. او این ساز را با نام خودش (ساز چمبرلین) در سال 1949 به ثبت رسانیده بود. روزی ایشان در گاراژ منزل خود مشغول نواختن این ساز جالب انگیز بود. صدای این ساز توجه بيل فرنسن  (Bill Fransen) که مشغول تمیز نمودن شیشه های پنجره منزل او بود را جلب نمود…

بیل فرنسن

شغل آقای فرنسن تمیز کردن شیشه های پنجره منازل بود. شنیده شدن صدای چمبرلین، سبب تنوعی ویژه در زندگی او شد. پس از آن روز، نهایتا بیل فرنسن  از کالیفرنیا به انگلستان مهاجرت نمود. هدف او بیرمنگام و توافق با کارخانه  (Streetly Electronics) بود. این کارخانه متعلق به برادران بردلی بوده است. نهایتا توافقی جهت ایجاد تغییراتی در کاربری این ساز و طراحی سازی جدید برپایه چمبرلین انجام گردید و “ملوترون” پدید آمد.

Vintage Mellotron MKII (MK2 - MARK II)
بررسی علل پیشی گرفتن ملوترون بر چمبرلین

 * تصمیم گیری فرنسن (مخترع ملوترون) در اعمال تغییرات در ساز نخست، همچنین طراحی مجدد سازی کامل تر بر پایه چمبرلین را می توان به موارد زیر تفکیک نمود :

1.عدم پاسخگویی به نیاز نوازندگان و آهنگسازان
2.پایین بودن کیفیت صدای ساز
3.عدم توانایی چمبرلین در تثبیت جایگاه ساز
  1. هر کلید در ساز چمبرلین شامل 1 حلقه باز از نوار مغناطیسی بود. با هربار فشردن و رها نمودن کلید، این نوار مغناطیسی تا انتها رفته و به اول خود باز می گشت (مانند نوار کاست های قدیمی). این بخش بسیار خلاقانه و درخور توجه بود. اما مشکل اصلی در نواختن نت های طولانی برای نوازندگان بود که این ساز نمی توانست این نیاز را پوشش دهد.
  2. صدای خروجی از ساز اولیه دارای نویز و هوم بوده که باعث کیفیت بد در انتقال و خروج صدا از این ساز می شد. همچنین شفافیت کافی و صدای بلورین مورد انتظار شنوندگان را نداشت.
  3. عدم توانایی مخترع ساز چمبرلین در فروش و بازاریابی این ساز که باعث عدم رشد و کسب جایگاه “ساز چمبرلین” در بازار شد

    نی کده
    موسیقی، هنری مقدس است و بایستی نگاهی ویژه به آن داشت. هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است. گروه فرهنگی هنری نی کده با هدف گرد آوردن هنرمندان و با توجهی به خاص به این موضوع جهت اعتلای هرچه بیشتر هنر اول در این مرز و بوم، در صدد است تا تمامی توان خود را در جذب اساتید و هنرمندانی که سال ها خاک این هنر را سرمه چشمانشان کرده اند و اکنون بنا به دلایلی از این عرصه کنار رفته اند را جذب و مرزهای دانش موسیقیایی که سالها در اذهان این اساتید نقش بسته را نسل به نسل منتقل کند

    آدرس
    .....
    تلفن:
    09190000000
    ایمیل
    info@neykade.com
    سبد خرید