توبا

New Page 1

ساز توبا (Tuba)
توبا یکی از سازهای نسبتا جدید و مربوط به قرن 19 می باشد که در ارکسترها راه یافت. از انواع ساز توبا می توان به "توبا تنور" و "یوفونیوم" و اشاره نمود. یکی از تاثیرگذارترین نوازندگی توبا در سمفونی فانتاستیک اثر آهنگساز معروف فرانسوی به نام لوئی هکتور برلیوز در سال 1830 میلادی و در 5 موومان بوده است. جنس توبا نیز همانند بسیاری دیگر از سازهای بادی از برنج آلیاژی متشکل از روی و مس بوده و اصالتا در دسته سازهای بادی برنجی جای می گیرد. اگرچه این ساز یکی از بم ترین سازهای این خانواده می باشد. همچنین پیچ های ساز از فولاد ضد زنگ تشکیل شده است.
در تاریخچه ساز توبا می توان گفت که نخستین بار در سال 1835 ویلهلم فردریک واپریچ و ژوهان گاتفرید موریتز ساز توبا را در کلید فا خلق نمودند.

 

New Page 1

نواختن توبا بیشتر متکی برحالات لب و دهان نوازنده توبا بوده که ارتعاشات هوا را به شکلی ماهرانه خلق می نمایند.
نت ساز توبا برپایه "نت فا" خط چهارم است. جایگاه توبا یوفونیوم معمولا در ارکسترهای بادی است و نقش آن همانند نقش ویولونسل در ارکسترهای سمفونیک است. امروزه "باس توبا" و کنترباس توبا" بیشترین کاربرد را در ارکسترها دارند.
معمولا در ارکستراسیون منظور از توبا همان "باس توبا" می باشد. اما از انواع توبا که معمولا در ارکسترها کاربرد دارند عبارتند از :
باس در کلید "فا" که معمولا وزن آن کم بوده و به عنوان باس ارکستر نواخته می شود.
باس در کلید "می بمل" که کاربرد آن از مورد اول کمتر است و اندازه و حجم آن کمی بیشتر می باشد.
باس توبا در کلید "دو" که پس از ورود به عرصه نوازندگی، دو مورد قبلی را کنار زده و در ارکسترها جایگزین آن ها شد.
باس توبای بزرگ دوبل در کلید "سی بمل" که از سایر موارد بزرگتر و حجیم تر بوده و کمترین استفاده را در باندهای نظامی داشته است. نام دیگر این ساز نیز "بمباردون"= Bombardon می باشد.
صدای ساز توبا در قسمت پایینی ساز بسیار دلنشین، عمیق، و تن ها خوش صدا می باشند و در این بخش صدایی همانند "ارگ" به گوش می رسد. هرچه به سمت منطقه بالایی ساز حرکت می کنیم از عمق و قدرت این صداها کم شده و می توان گفت که صداها خاصیت خود را از دست می دهند.

New Page 1

چگونگی نواختن ساز توبا
در میان تمامی سازهای بادی برنجی ساز توبا دارای لوله های صوتی بلندتر و طولانی تری می باشد و همین امر سبب شده است که نوازندگان توبا برای نواختن این ساز نیازمند نفس گیری و دمیدن قوی تر و بیشتری باشند. بنابراین نوع نفس گیری برای نواختن ساز توبا و استراحت های بین نوازندگی این ساز از تکنیک های ساز توبا می باشد که نیاز به فراگیری آموزش ساز توبا به درستی دارد. معمولا توبا با دست راست نواخته می شود و دست چپ در زیر ساز حکم نگه داشتن ساز را دارد.
تولید انواع تُن ها با دینامیک های مختلف در این ساز امکان پذیر می باشد و حرکت سریع زبان در زمان دمیدن در دهانی ساز از موارد مهم نوازندگی تلقی می شود
 

New Page 1

نگهداری ساز توبا معمولا از نگهداری سازهای بادی چوبی آسان تر می باشد و این مراقبت کمی مشابه رعایت نکات در نگهداری از سازهای ترومپت یا باریتون است. از مهم ترین موارد روغن کاری دریچه ها و گریس زدن به اسلایدهای ساز( لغزنده ها) می باشد. انواع ساز توبا به دو ساز توبای کوچک و توبای بزرگ تفکیک می گردد که معمولا از لحاظ اندازه و حجم متفاوت و در زیر و بمی صداها شبیه به یکدیگر می باشند.

New Page 1

مشاهیر ساز توبا
از جمله نوازندگان توبا و اساتید توبا عبارتند از :

New Page 1

مایکل گودارد (Michel Godard)

New Page 1

هاروی فیلیپس (Harvey Phillips)

New Page 1

باب استوارد (Bob Stewart)

    نی کده
    موسیقی، هنری مقدس است و بایستی نگاهی ویژه به آن داشت. هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است. گروه فرهنگی هنری نی کده با هدف گرد آوردن هنرمندان و با توجهی به خاص به این موضوع جهت اعتلای هرچه بیشتر هنر اول در این مرز و بوم، در صدد است تا تمامی توان خود را در جذب اساتید و هنرمندانی که سال ها خاک این هنر را سرمه چشمانشان کرده اند و اکنون بنا به دلایلی از این عرصه کنار رفته اند را جذب و مرزهای دانش موسیقیایی که سالها در اذهان این اساتید نقش بسته را نسل به نسل منتقل کند

    آدرس
    .....
    تلفن:
    09913626212
    ایمیل
    info@neykade.com
    سبد خرید